MOŽNO ZABRÁNIŤ NEVERE?
Ženy Kaprových priateľov sa, povedzme, zvládnu. Ale nejde iba o ne: skôr
alebo neskôr sa Šťuka v úlohe manželky dostane pred otázku, ako sa stavať
ku Kaprovým vztahom k ženám vôbec, čo pripustiť, čo nepripustiť, čomu
predísť a čo a ako zachraňovat. Miera vol'nosti je tu osobitne háklivá a môže
viesť k nebezpečným následkom. Na rozdiel od niekdajších čias, keď sa muži
stretávali so ženamí skôr iba v spoločenskom styku, je dnes - ked' sú ženy
napospol zamestnané - styk mužov so ženami oveľa intenzívnejší a najmä
každodennejší. A preto že sa odohráva ( na rozdiel od spomínaného spoločenského
styku) bez prítomnosti manželských partnerov, je aj svojím spôsobam nebezpečnejší,
lebo sa spravuje heslom: čo oči nevidia, srdce nebolí. Štuka sa postará,
aby očí videli. Pochopiteľne, nielen jej vlastné: lebo niečomu sa bude
usilovať zo všetkých síl vyhnúť, a to role tzv. stíhačky, čiže ženy,
ktorá je neprestajne mužovi v pätách. Zo skúsenosti vie, že práve manželia
stíhačiek využijú aj najmenšiu príležitost k nevere, lebo ovocie je tak dôkladne
zakázané, že chutí, aj keby bolo nahnité: - Aká bola? - Ani nehovor. Strašná.
- Ved som tí hovorila, tak prečo si s ňou šiel?! - Ale ked' Anička už
zajtra pricestuje. Manžel stíhačky sa nedopustí nevery preto, že sa mu páči
nejaké dievča, ale preto, že žena je preč. Rozhodujúci je tu voľný čas,
ktorý treba rýchle nejako využiť, a preto do neho dosadíme hocikoho. Stíhačkový
systém nikdy nie je účinný, lebo: niet takého stíhania, v ktorom by sa
nenašla štrbina, b) kedže manželia stoja v tejto hre proti sebe ako protivnící,
považuje stíhaný manžel za svoju povinnosť ihned štrbinu vyplniť a dať
tak vítazny gól, c) takže sa dopustí nevery pri každej príležitosti, aj
keby nechcel : nejde už totiž o rozkoš z erotiky, ale o rozkoš - z pomsty voči
vlastnej manželke. Na nástroji pomsty prestane záležať. To Šťuka nechce.
Ženy nesmú byť pre Kapra zakázaným ovocím, ktoré chorobne láka - ale na
druhej strane je známe, že primnoho príležitostí robí zlodeja. Ako stanoviť
Kaprovi mieru slobody a neslobody? V tejto otázke dospeje ŠTuka k niekoľkým
trpkým pravdám, z ktorych prvá znie; Nevere nemožno zabránit - ak sa jej
chce muž dopustiť. Nijako. Nijakým stíhaním, nijakým zaprisahaním, nijakýmí
prosbami a scénami: ak Kapor bude CHCIEŤ byť Šťuke neverný, tak bude, ak
by mal kvôli tomu hoci aj prejst múrom ako neviditeľný. Z toho vyplýva - usúdi
Šťuka - že aké- koľvek stíhaníe je úplne zbytočné a neúčelné.
Nevere síce nezabráni, ale zato zosmiešni Stíhačku; len čo niekde vojde,
objavia sa na tvárach útrpné úsmevy, ktoré jasne vravia: chudinka! To by Štuka,
pochopiteľne, nezniesla. Ak by verejne dávala najavo, že sa o muža bojí, dávala
by tým súčasne na známosť, že samu seba nehodnotí príliš vysoko. Čo
teda robíť? Zdá sa, že jediné východisko je pousilovať sa, aby Kapor sám
NECHCEL. Nechcel čo? Odpoved' na túto otázku je dalšou trpkou pravdou, ktorú
si Štuka prizná: pochopí totiž, že nie je možné, aby nielen Kapor, ale
ktorýkoľvek muž na svete nezatúžil nikdy aspoň na okamih po inej žene,
ako je tá jeho. Úsilie o to, aby Kapor „nikdy nezatúžil", je odsúdené
na fiasko, lebo to by Šťuka musela urobiť z Kapra františkána. Reálnym
cielom sa zdá ciel naoko oveľa skromnejší : dosiahnut, aby Kapor nechcel
narušíť svoje manželstvo so Sťukou. Urobit z manželstva dobré manželstvo
- to je jediný efektivny prostriedok, ako ho zachovať. Okrem kamarátskeho
ovzdušia, o ktoré so Štuka pousiluje, sú dalším spojivom spoločne
sledované ciele; ako vieme, Šťuka pomáha svojimi prostriedkami Kaprovi v
kariére, samozrejme - akoby nie - spolu šetria na auto, prejavujú rodinnú súdržnosť
v stretnutiach s vonkajším svetom a pod. Štuka udržiava svoj zovňajšok,
aby popri iných ženách dobre, ba lepšie vyzerala, a udržiava, ako sme
vraveli, Kapra v neprestajnom pocite malej neistoty, takže dostatočne zamestnáva
jeho myseľ. Predpokladajme však, že - ved v pesničke sa spieva, „mužskí
to nejsou lidi" - obávaná situácia jedného dňa predsa len nastane:
Kapor má frajerku.
TEORIA PRVÝCH TROCH MINÚT
Kapor má frajerku a čo urobí Štuka? Predovšetkým ide, otvorí domácu lekárničku
a zje meprobamat. To je prvý a nevyhnutný krok každej rozumnej Štuky, ktorá
dobre vie, že čokolvek na svete urobíme v prvých troch minútach prvého
popudu, je nevyhnutne zlé. V prvých troch minútach po tom, čo sa Šťuka
dozvie, že Kapor má frajerku:
1. vylepila by Kaprovi zaucho 2. dostala by
hysterický záchvat 3. urobila by Kaprovi sériu scén, ktorou by vymohla od
neho siub, že okamžite likviduje celý prípad 4. išla by vyfliaskať Tú Beštiu.
Šťuka, vycvičená v teórii Prvých Troch Minút,
všetko toto v sebe potlačí a ide, ako sme si povedali, po meprobamat. Potom
si sadne do kresla a začne rozmýšľať. Tým je všetko zachránené: to, čo
urobíme, keď o veci porozmýšľame, je vždy omnoho lepšie ako to, čo urobíme
pred rozmýšľaním.
TAKTIKA PROTI TEJ BEŠTII
Keď meprobamat začne účinkovať uvedomí si Šťuka, že nastáva jedno z
najtažsích období v jej živote: bude musiet robit presný opak toho, čo sa
jej bude chcieť robit. Bude sa jej chcieť - a ešte sa jej vždy chce - uskutočniť
niektorý z predošlych bodov. Vyzerá to tak jednoducho! Vykričat sa, urobiť
škandál („nie som ti dost dobrá?!"). Kapor poprosí o odpustenie a vec
je zlikvidovaná. Naozaj? Skôr - budme presní - je zatisnutá, lebo všetky
akcie, vymenované v predošlých bodoch, môžu mat iba dva výsledky: A. Kapor
sa s Tou Beštiou rozíde Hurá! Čo chceme viac, zdá sa. Iba zdá: lebo to nie
je také jednoduché. Kapor sa s Tou Beštiou rozíde „v rozpuku lásky",
ako sa vraví, vo chvíli, ked dobrodružstvo je alebo na začiatku, alebo na
vrchole zaujímavosti. Rozíde sa „na zásah zvonka." Výsledkom je
gloriola mučeníctva a nasledujúci romantický obraz: Kapor a Tá Beštia sa cítia
mučeníkmi, ktorí priniesli obeť na oltár Rodiny. Pretoze sa nestretávajú,
ich láska rastie, a tak snívajúc jeden o druhom, vidia sa v duchu čoraz
krajsí a žiadúcejší. Šťuka niečo povie, a Kapor si hned pomyslí: Ona by
to nikdy nepovedala... Ak je Šťuka neupravená a unavená, Kapor si myslí :
Ona by nikdy tak nevyzerala...Isteže by nevyzerala, lebo veru na rande sa každá
žena upraví: a Kapor videl Tú Beštiu iba na schôdzkach, teda v sviatočnej
situácii. Keby ju uvidel potom doma, musel by priznať, že je ešte
neporiadnejšia ako Šťuka. Náhly, násilný rozchod na nátlak zvonku zvyčajne
vyvolá opačnú reakciu: láska medzi tymi dvoma sa prekážkami značne utuží
a ak bolo očarenie dostatočne silné, môže viest časom k násilnej
protiakcii zo strany Kapra - Kapor bude Tú Beštiu postrádať tak silne, bude
pocitovat po rozchode také náhle vákuum, že podľahne klamnému pocitu, že
bez Tej Beštie nemôže žiť. Situácia vyvrcholí rozchodom so Štukou. Druhý
výsledok môže byť ten, že: B. Kapor sa s Tou Beštiou nerozíde Nerozíde
sa s ňou, bude sa s ňou nadalej - tajne - stretávat, ale zato niektorý z
bodov 1 az 4, ktoré Šťuka proti nemu v záchvate zúrivosti použila, na neho
zapôsobí nezabudnuteľným dojmom. Obraz Šťuky, ako sa na neho vrhá s tvárou
znetvorenou úšklabkom, sa v ňom vynorí vždy, len čo si pomyslí, že by
predsa len nemal robiť to, čo robí. Tento obraz ho naplní pocitom, že je
vlastne chudák, čo má za ženu hysterku, a také malé dobrodružstvo je
nielen darčekom, ktorý si veru môže dopriať ako odškodnenie za to, že
vydrží doma s chorobne žiarlivou, hysterickou ženou, ale je to dokonca
nutnost: ved by ináč prišiel doma o rozum! Ved by ináč nevydržal počúvať
tie lamentácie! ved' on takto vlastne zachraňuje manželstvo! Pekná demagógia,
však? Máte pravdu. Pravdaže je Kaprova úvaha postavená na hlavu; pravdaže
je demagogické tvrdiť, že Šťuka je hysterická, a neuvedomit si, že ju niečo
ta doviedlo a že nebyť toho, bola by úplne pokojná. Ale je zaujímavé, že
u 99 % mužov je táto logika celkom bežná: - Moja žena je neznesiteľne
hysterická! Včera mi urobila taký výstup! - Prečo? - Prišiel som nadránom
domov, vieš, oslavovali sme - - Bol si opitý? - Bol, ale ty by si nebol, keby
si mal hysterickú ženu?! V prípade, že Štuka urobí scénu, či seriál scén,
môže si byť istá, že výsledok bude len jeden: ona bude tá zlá a Kapor
bude ten chudák. Čím viac mu bude vyčítať, čím častejšie mu bude
vyhadzovať na oči jeho previnenie, tým skôr sa on bude cítiť v práve ju
klamať: skúste žiť s mojou ženou! Skúste počúvat tie neprestajné náreky
a nadávky, aký som ja zlý a nevďačný a bezcharakterný. To by nevydržal
ani svätý! Čudujete sa potom, že mám frajerku! Veď si musím pri niekom aj
trocha vydýchnuť! To je všetko, čo by Šťuka získala, ak by urobila to, čo
jej diktuje inštinkt v prvých troch minútach od prvého popudu.
ČO ROBIŤ ? VYČKAŤ !
Ale Šťuka sa ovláda. Meprobamat zaúčinkoval, Šťuke sa vyjasnil mozog a
dal jej prvý príkaz: zložiť z hlavy klobúk a nikde nejsť. Lebo Šťuka už-už
stála v predsieni, rozzúrená a pobúrená, a dávala si na hlavu klobúk:
treba sa ísť okamžite vyzúriť a posťažovať ku kamarátke! Netreba,
povedal mozog, usmernený chémiou. Treba ostat doma. Netreba ísť ku kamarátke,
lebo ešte nie je jasné, či o tom má kamarátka vôbec vediet. Je pre Štuku
výhodné, aby sa záležítosť rozchýrila? Rozhodne nie, lebo tým by utrpela
prestiž rodiny. Kapor robí kariéru... prestíž rodiny je v takom prípade náramne
háklivá vec. Načo ju-ľahkomyselne - a vlastnými silami - nabúrať? Možno
dobrodružstvo s Tou 8eštiou nie je nič vážne. Možno sa dá zlikvidovat
interne, potichu a nikto sa nemusí nič dozvedieť. Špinavá bielizeň sa má
prať doma... Šťuka dá dolu klobúk, ide do izby a rozmýšľa dalej. Treba
sa pozriet na situáciu triezvo, myslí sí. Len nijaké tragédíe! Uvážme
situáciu. Aké je moje manželstvo? Priemerné, skôr dobré. Vnútri manželstva
niet nijakého dôvodu, ktorý by nútil Kapra hYadat si inú ženu. Naznačoval
v poslednom čase Kapor niečo také, že nie je spokojný, že mu niečo
nevyhovuje, vyzeral, akoby sa chystal na rozchod? Nie. Je taký ako vždy,
celkom miý (ba možno aj milší), manželstvo je stabilizované. To je prvý,
mimoriadne dôležitý záver. Znamená to, že Kapor nemá ľúbostné dobrodružstvo
preto, že sa mu znepáčilo jeho manželstvo. Z toho vyplýva, že ide naozaj o
dobrodružstvo, o „náhodné vybočenie"', o akési extempore, ktorému
sa Kapor neubránil, a nie o zámer nájst si novú ženu. Kaprova milota doma
(z pocitu previnilosti) naopak svedčí o tom, že si Kapor neželá, aby
dobrodružstvo zasiahlo jeho manželstvo a rodinný život, že ho považuje za
nepodstatnú a okrajovú príhodu. Putá, ktoré medzi sebou a Kaprom Štuka za
tie roky vytvorila, spoločné ciele, deti, domov, materiálne zväzky a príjemné
ovzdušie domácnosti, to všetko sa ukazuje dosť siné. Ked' na základe
Kaprovho správania oklasifikuje Štuka triezvo situáciu ako pohotovosť iba
prvého stupňa, bude dalej rozmýsaať o prostriedkoch obrany, primeranych ešte
nevelkému rozsahu pohromy. Čo treba urobiť predovšetkým? Vyčkat.
Neprikladať veci veľký význam. Vyčkať je najťažšie - ale zvyčajne najúčinnejšie.
Všetko na svete sa zunuje, aj frajerka. Ked Tá Beštia vyčerpá svoj repertoár
rečí a záujmov (a to nebude dlho trvat), reči, situácie a zážitky sa začnú
opakovať a nevyhnutne nastane nuda. Dobrodružstvo stratí charakter dobrodružstva,
stane sa každodennosťou, stratí pôvodný účel: už ma to tak nebaví, a
vlastne ani nemám kedy . . , už to nevydržím, lietam medzi domom a
frajerkou, a ešte tá robota . . . to už nie je pre mňa . . . a keby aspoň
bola zábavná, ale začína sa opakovat...a začína hovoriť o rozvode, bŕŕŕ
. . . Šťuka tu znova použíje metódu, aká sa jej už raz osvedčila: počká,
kým si to Tá Beštia s Kaprom rozhádže sama, a to tým, že si so Štukou
vymenia úlohy. Štuka bude pekná, pokojná a povznesená, zatiaľ čo Tá Beštia
stratí ťrpezlivost a začne robiť: manželské scény:
- Kedy sa už rozvedieš?! - Ty ma nemáš rád!
- Ty ma chceš nechať?! - Si klamár! Lúbiš svoju ženu! Prečo jej to už
nepovieš?! - Rob niečo! Vyrieš to už! Ja to takto nevydržím! - Nebudem hrať
druhé husle! Ako si to predstavuješ?!
Toto je nejaká zábava? zúri v duchu Kapor. Na
toto má mat človek frajerku?! Scény môžem mať aj doma, na to nepotrebujem
nerváky s tajením, organizáciou schôdzok, stratou času . . . Do čerta.
Nahnevaný unavený Kapor sa vráti domov. Doma ho čaká príjemná žena,
deti, teplá večera. No nie som blázon? pomyslí si. Čo mi chýba? Šťuka,
aká je milá .. . a tamtá, čo dnes vystrájala! A pred Kaprovými očami sa
mihne nezabudnuteľný obraz tej druhej, ako sa na neho vrhá s tvárou,
netvorenou zlosťou. Všetko, čo má začiatok, má aj koniec; túto banálnu
pravdu Šťuka využila úspešne tým, že dala veciam čas, aby dospeli k
prirodzenému zániku. Tušila, že len čo dobrodružstvo prestane byiť pre
Kapra zábavou a stane sa otravou, uvedomí si, že ho nič nenúti, aby v ňom
pokračoval. Urobí koniec, a bude dalšie dva roky neuveriteľne dokonalým manželom.
Šťuka usúdi, že Kaprove malé extempore značne upevnilo ich manželstvo.
Kapor sa ním spočiatku trocha osviežil, omladol, prestal byť všedný,
unudený a ufrfľaný (to je prvá výhoda) - a potom, ku koncu, si uvedomil to,
čo by si ináč neuvedomoval a nedoceňoval - že má totiž výborné manželstvo,
v ktorom sa mu dobre žije (druhá výhoda). Keby mu Šťuka nedovolila, aby si
to overil, žil by v pocite, že iné ženy a iné manželstvá sú zaručene
lepšie ako jeho a že ho život ukrátil; a na kom inom by si vylieval zlosť
ako na Šťuke? Takto sa presvedčil, že to, čo je zdaleka také lákavé, zblízka
nie je nič zvláštne, a že iné ženy napokon nie sú o nič lepšie ako tá
jeho. Prečo by teda menil?
OTÁZKA DOSTOJNOSTI
Krízové obdobie, ktorým prešlo Štukino manželstvo v období Tej Beštie,
azda najväčšie nároky kládlo na Štuku v oblasti dôstojnosti. Šťuka cítila,
že strata dôstojnosti by znamenala stratu všetkého. Krik a scény sú
rovnako prejavom slabosti, neistoty vlastného postavenia a nedostatku sebaúcty,
ako prosenie, zaprisahanie, vymáhanie vernosti a lásky. Tým, že sa Štuka
dozvedela o Kaprovej nevere, ocitla sa v chúlostivom postavení: ako sa ku
Kaprovi správat v každodennom styku? Prvou zásadou, ktorú si prísne prikázala,
je udržať doma doterajšiu atmosféru. Výdatne jej v tom pomohla prítomnost
detí: deti sa nemajú zapletať do kríz medzi rodičmi. Tento bohumilý dôvod
Štuke veľmi dobre poslúži, aby mohla nadalej byt ku Kaprovi milá, správat
sa ako doteraz a pritom nestratit dôstojnost. (Robím to kvôli detom.). A milá
k nemu byť musí - príjemné ovzdušie domova je jedinou protilátkou proti
Tej Beštii. Ak má byt Štuka ku Kaprovi milá, musí sa, pochopiteľne, vyhýbať
rozhovoru „o tej záležitosti". Každý rozhovor, ktorý by sa týkal
Kaprovej nevery, by nútil Štuku zaujai k nej stanovisko, čiže povedať áno
alebo nie. Kedže Štuka chce, aby Kapor vytriezvel sám, nie na zásah zvonka,
nemôže povedať nie, ale ani áno nepovie - nedá predsa tým dvom požehnanie.
Štuka usúdi, že najtaktickejšie bude čím dlhšie sa tvárit, že nič
nevie, a ak sa už nebude dať utajit, že vie, tváriť sa pokial možno záhadne
a neurčito. Ak si Kapor nebude načistom, čo si o tom všetkom Štuka myslí,
bude čoraz nepokojnejší a bude sa čoraz väčšmi báť: „Je to čudné,
že nič nehovorí . . . je taká tajnostkárska . . . bohvie, čo jej chodí po
rozume.. . hádam nekuje pomstu?! .. . keby radšej kriča!a, aspoň by som
vedel, na čom som... Dalšou zásadou je prehlbenie osobného života.
Šťuka zavrhne spôsob, akým sa správala Cecília, ked jej muž bol neverný:
zavesila sa na neho ako popínavá rastlina, všade s ním chodila, ani na
okamih ho nepustila, nechala tak všetky vlastné záujmy a len sa úpenlivo
pozerala celé dni na svojho zákonitého. Cecíliin muž z toho dozrel pre
psychiatriu, kde tvrdil, že mal neprestajne nutkavý pocit, že za ním niekto
stojí. Pretože zabudol dodať, že naozaj stál, nechal si ho tam. Práve v
manželskej kríze sa Šťuke veľmi zíde, že sa v mladosti nesústredovala
iba na čakanie na lásku, ale že pestovala kadejaké záujmy (ktoré ju mali,
pravda, napokon prilákať). V čase, keď je Kapor zaujatý Tou Beštiou,
usiluje sa Šťuka dokázať, že je natoľko silnou osobnosťou, že vie mať
pekný život aj bez Kaprovho pričinenia.
Venuje sa znova športu, chodí na koncerty a do
divadla, a stretáva sa častejšie ako inokedy so známymi. Pomáha jej to premôcť
chuť neprestajne v duchu omieľať situáciu a svoj pocit ukrivdenia a zlosti.
Na verejnosti sa musí premáhať, to ju núti k silnej sebadisciplíne, ktorú
teraz potrebuje väčšmi ako inokedy. Záľuby a záujmy jej takisto pomáhajú
dosiahnuť potrebný nadhľad na vlastný osud: súc otvorená svetu, nesústreďuje
sa Šťuka iba na svoj vlastný osud, a premáha tak nebezpečenstvo tragického
egocentrizmu. Nevidí sa jej, že jej osud je jedinečný a najstrašnejší zo
všetkých, že to, čo sa deje v jej manželstve, veští prinajmenšom koniec
sveta; naopak, triezvo pozoruje iné manželstvá, a má tak príležitosť usúdiť,
že jej prípad je banálny a vcelku bežný. Snaha odtragičtiť či oddramatičniť
veci je jednou z charakteristických pre Šťuku vôbec. Vie, že keby na Kapra
zahrala tragickú hrdinku, možno by sa jej podarilo vzbudiť v ňom toľko súcitu,
že by sa „polepšil". Ale súcit je to najstrašnejšie puto: ten, kto
je ním sputnaný, začne toho, koho poľutoval, skôr alebo neskôr nenávidieť.
A čo s mužom, ktorý ostane, ale nenávidí! Tragický tón sa teda v období
krízy nesmie objaviť. Neustály Šťukin pokoj je imponujúci a svedčí o
sile; a Šťukine záujmy sú dobrou konverzačnou témou s Kaprom, ktorý je
taký rád, že reč nie je „o tom", že sa pokúša byť v krízovom
období aspoň spoločníkom a radcom. Šťuka svojím nadľahčeným postojom dáva
najavo, že Tú Beštiu neberie vážne a že predpokladá, že ju vážne
neberie ani Kapor, lebo, ako on i Šfuka dobre vedia, nejaké to rozptýlenie si
človek sem-tam môže dovoliť. Túto atmosféru tichého porozumenia medzi manželmi
- ako Šťuka správne predpokladá - Tá Beštia rýchlo vycíti. A neznesie
ju, vyprosí si ju. A začne byť ona - tragickou hrdinkou. Nevie, že tragické
hrdinky vždy prehrávajú.
KUFOR DO RUKY
V tomto nestálom svete, kde troška nestálosti svedčí o stálosti (ako to
povedal ten anglický psychológ „troška nevery upevňuje manželstvo"),
môže však predsa len napokon raz nastať situácia, ktorá postaví Šfuku
pred skutočnosť, že v dnešnom svete niet v ničom definítívy: pred rozvod.
Kapor, doteraz taký rozumný, prišiel do veku, v ktorom sa mu zazdalo, že sa
neodolateľne blíži staroba; len čo si to uvedomil, stalo sa mu to, čo mnohým
iným starnúcim mužom: začal zachraňovať svoju mladost cudzou mladosťou.
Stratil hlavu pre Zajačika. Zajačik je hlúpučké stvorenie s podmaľovanými
očami, osím driekom a dravou bezohľadnostou. Imponuje mu, že ako píska, tak
tancuje ten chlap s bruškom, ale aj s autom. Kapor sa začne učit moderné
tance, začne chodit do pary a doma vyhlási; že odchádza za hlasom svojho
srdca. Štuka mu dá mlčky kufor a nedá súhlas k rozvodu. Dá mu kufor;
nenechá si Kapra doma, lebo tentoraz musí byt spôsob vytriezvenia oveľa
drastickejší. Drastický spôsob vytriezvenia spočíva v tom, že Šťuka pomôže
Kaprovi prežiť ešte raz mladosť úplne so všetkým, čo k tomu patrí, teda
aj s patričnou romantikou. Romantika mladosti spočíva napríklad aj v tom, že
Kapor zamladi nemal kde bývat. Rád o tom neskôr rozprával vo svojom
kompletne zariadenom byte priateľom: „ojoj, to boli časy... slobodienka..:
mal som len malý kufríček a raz tu, raz tam. : , raz ma prichýlili kamaráti,
raz som bol v podnájme... človek sa cítil voľný, mal krídla . . ." Štuka
mu s radosťou tú slobodienku dožičí. Ale napodiv, to, na čo Kapor s takou
nostalgiou spomínal ako na najštastnejšie obdobie života, nebolo už o
dvadsat rokov také ohromné ako kedysi. Podnájmy, ktoré mu núkali, sa mu
videli alebo malé, alebo vlhké („tam nemôžem, Zajačik môj drahý,
pochop, mám ischias"), alebo bytná bola nepríjemná, a ked sa napokon v
jednom usadil, chýbal mu televízor, rádio, skriňa na spisy, sprcha, teplá
voda . . . Romantika sem, romantika tam, Kapor postupne zistil, že zvyk na
pohodlie, ktorý doteraz u seba ani nepobadal, sa nedá ničím nahradiť. Zajačikova
láska, zohrievajúca ho večer, nezabránila, aby ráno nevstával v studenej
izbe s lámkou, a aby z ničoho nič strašne nezatúžil po bryndzovych haluškách,
ktoré nik tak nevie navariť ako Šťuka. Návrat domov sa stal už len otázkou
času. Šťuka kalkulovala správne: pohodlie u Kapra preváži všetko. Ani
najhorúcejšia láska nepremôže nepríjemný pocit námahy, akú si vyžaduje
každý nový začiatok: pri myšlienke, že musí znová šetriť na družstevny
byt, do ktorého by sa so Zajačikom nastahoval, že Zajačik má ešte dva roky
štúdia a že ho bude treba živiť, že teda on, Kapor, musí znova nahonobiť
všetko, od nábytku až po varechu, Kapor zlyhal. Zajačik sa mu zazdal trocha
drahou koristou, a zatúžil vrátiť sa do hotového. Metóda „kufor do
ruky" celú záležitost, ako vidno, podstatne skrátila. A pretože si
bola Štuka takmer istá, že žiadosť o rozvod, ktorú Štuke na začiatku aféry
so Zajačikom Kapor predniesol, takto spľasne, nedala vtedy na rozvod súhlas.
Povedala, že si to rozmyslí, že je to vážna vec a že treba vyčkať, ako
sa veci vyvinú. Vyvinuli sa.
DA CAPO AL FINE
Ale uvážme všetky možnosti, aj tú najhoršiu: že sa Štukino manželstvo z
nejakých dôvodov predsa len rozbilo. Čo urobí Šťuka, opustená, uprostred
života, ako sa vyrovná s touto veľmi zlou situáciou? Veľmi zlou, lebo čo
teraz? Je morálne, spoločensky, finančne poškodená. Je staršia a má menej
možností druhý raz sa vydať. Musí začínať znova va veku, kedy sa začína
ťažko, musí sa prispôsobiť celkom novej situácii v rokoch, kedy sa prispôsobovacia
schopnosť zmenšuje. Ale Šťuka by nebola Šťukou, keby si napokon nevedela
poradiť. Pozrie sa na seba do zrkadla a usúdi, že sústavná starostlivost o
zovňajšok, ku ktorej sa od mladosti nútila, sa teraz rentuje: je ešte pôvabná
a žiadúca. To značí, že má nádej na nové manželstvo. Má však na
druhej strane dve deti a štyridsať rokov; hľadanie nového manžela nebude
také jednoduché ako pred pätnástimi rokmi. Teraz by potrebovala partnera
medzi 40 a 50 - a koľko je takých, čo sú v tomto veku voľní? Určite
menej, ako kedysi tých medzi 20 a 30. Organizovať nové manzelstvo nebude ani
ľahké ani jednoduché. Ale dovtedy treba nejako žít. A dobre žít, lebo
spokojná, pokojná a sebestačná žena si nájde partnera určite skôr ako
taká, na ktorej vidno, že kŕčovíto zháňa vydaj ako existenčný záchranný
pás. Šťuka usúdi, že prv ako sa začne obzerať po novom manželoví, musí
sa finančne zabezpečit, aby nebola nútená vydat sa za každú cenu. Poradie
doležitosti plánovaných akcíí je teda podľa Šťuky:
1. existenčné zabezpečenie, 2. hľadanie nového
partnera
Štuka, ako vieme, sa svojho času vzdala
vlastnej kariéry v zamestnaní v prospech Kaprovej kariéry, ktorú pomáhala
budovat. Teraz usúdi, že miesto, ktoré má u Čučoriedku, bolo síce ideálne
„teplé miestečko", kým bola vydatá a nezáležalo jej na postupe, ale
teraz nestačí. Teraz potrebuje nasadiť všetky sily a preraziť vyššie. A
kto jej v tom pomôže? Najlepšie nadriadený Orech. Orech by ma mal dostať na
generálne riaditeľstvo, pozná sa tam s Orešískom . . . musím prehovoriť s
Orechom, rozhodne sa Šiuka. Kde? Na výročnej podnikovej schôdzi. Schôdza má
byť o štvrtej. Je o desat minút štyri, sedíte v závodnej jedálni a čakáte,
kedy sa začne. Obzeráte sa, sem-tam zakašlete, zamrvíte sa na stolíčke.
Strácate čas. Vravíte, že na schôdzu ste muselí, a čo už, preboha, máte
zatiaľ robiť?! Opakujem, strácate čas. Lebo možno robit všeličo. Napríklad
to, čo robí Šťuka. Vravíte že nič nerobí, lebo tu ešte ani nie je? Tak
to vidíte: už v tom, že tu ešte nie je, už v tom je kus jej roboty - roboty
hľavou.
VY LEN PRICHaDZATE, ALE ŠŤUKA VSTUPUJE
Dve minúty pred štvrtou sa otvoría dvere, Šťuka sa rozhliadne po
takmer zaplnenej miestnosti, veselo zakýva niekomu vpredu, ide pevným krokom
uličkou a zastane v bodrom očakávaní a predstieranej ...
Čože? Že to už poznáte? Že viete, ako si
Šťuka sadne, čo povie a čo urobí? Aj to, čo urobí potom a akú taktiku na
to použije? Výborne. Dakujem. Potom, ako vidieť, naše putovanie splnilo svoj
účel...
|