ČO JE POVESŤ ?
Štučkin mládenec. Ale ako ho získala?
Opustili sme Štučku vo chvíli, ked' sa. dobre cítila v parte. Lenže táto
etapa, zdanlivo bezstarostná a nezáväzná, neznamená pre Šťučku nijaký
oddych a vyčkávanie. Práve naopak. Je to obdobie skrytej, no intenzívnej,
takrečeno ilegálnej činnosti. „Obdobie party" je čas, kedy si Štučka
získava povest. Povest... Ach, kdeže lanské snehy sú... kdeže sú tie časy,
keá povest znamenala to, čo znamenala! Ked' to bola stavba, dômyselne stavaná
mamičkami, oteckami, tetkami a majetkami! Ked' znamenala bohabojnosť, skromnosť,
čistotu a povinnost! Dievča s dobrou povesťou... Predstava bola jednoznačná:
mlčanie, vyšívanie a pokora. Kritériá sa - ako všetci vieme - prudko
zmenili. Od chvíle, keá sa definitívne zrútilo ešte z antiky pochádzajúce
výrazné delenie medzi typom milenky a typom manželky, a keď sa moderný muž
rozhodol, že si bude ten typ ženy, aký si doteraz vyberal za milenku, brat aj
za manželku, revolucionizoval sa aj názor na to, čo zo seba má mladé dievča
robit, akej predstave má vyhovovat. Ideál manželky a matky vystriedal ideál
milenky - postupne vznikol dnešný kult sexbomby. Len čo prestal byt sobáš záležitostou
majetku, prestíže a iných vonkajších pohnútok, len čo sa dôsledne stal záležitostou
lásky, sexu a osobnej príťiažlivosti, zvýšila sa, prirodzene, aj cena tých
ženských vlastností, ktoré splňajú predovšetkým tieto predpoklady. Ak k
tomu prirátame, že v posledných desaťročiach pokročila ešte aj emancipácia
žien - najmä vplyvom zamestnanosti - míľovými krokmi, je už len zákonité,
že k spomínaným požiadavkám sa začína priradovať aj dalšia: požiaďavka,
aby žena pri vsetkom svojom pôvabe nebola hlúpa bábika, ale aby aj „niečo
vedela, bola niečím zaujímavá. Šťučka, ktorá sa najprv na seba dôkladne
pozrela do zrkadla, zistila, že má svoje prednosti a nedostatky, teda že je
to, čo väčšina žien: priemerne pekné dievča, ale nijaká krásavica. Z
tohto faktu si hravo vyrátala, že pokiaľ ide o šance v boji o záujem mužov,
zapadá beznádejne do mora priemeru do nespočitateľných zástupov dievčat
takých, ako je ona. Ale Šťučka chce mať - vždy - väčšie šance. To
znamená, že z toho bezmenného zástupu treba vystúpiť. Musí na seba
upozorniť: musí vyniknút. Aby mimoriadne vynikla zovňajškom, na to
predpoklady nemá. Bude ho teda síce udržiavať v najlepšom stave, ale
nebude, ako vraví, na ňom stavať. Stavať bude na nejakej svoje schopnosti.
Šťučka preskúma svoje schopnosti. Ide jej dobre lyžovanie? Má nadanie na
reči? Na hudbu? Má chuť na basketbal? Kreslenie? Horolezectvo? Veslovanie?
Rozhodne sa; začne sa učiť, zdokonaľovať. Teší ju to, dodáva jej to
sebavedomie (v niecom je dobrá, má teda ona, Šťučka, nejakú hodnotu) a v
neposlednom rade jej to slúži k psychologickému efektu. Dosiahne, že sa na
korze bude medzi mládencami vraviet: Šťuková, Štuková ... ktorá je to? -
Prosím ta! Predsa tá horolezkyňa! A Štuka je razom von z radu svojich
bezmenných vrstovníčok. Má povesť. Je zaujímavé, že povesť - pravda, v
zmysle dobrá povest: „zlá povesť" má význam celkom jednoznačný -
prestala byť dnes prevažne otázkou mravných kvalít dievčaťa, jeho
charakterových predpokladov a daností. Tento pojem dnes vyjadruje skôr
schopnosti, úspech, vyniknutie: dievča nemá dobrú povesť preto, lebo je
tiché a skromné, ale preto, lebo je to „to dievča, čo vyhralo okresné
preteky v ľahkej atletike". Vyniknutím nad okolitý priemer zvyšujeme
vlastnú cenu, opakuje si Štučka svoje skryté heslo, a trénuje. Možno arabčinu,
možno vodné pólo, horolezectvo... Arabčinu? Horolezectvo?! Prečo práve ?
Isteže, na prvý pohaad sa to vidí nezmyselné, ale na druhý... Každý obyčajný
človek by si vybral na štúdium a tréning asi nemčinu a plávanie. Štučka
si určite pridá okrem toho arabčinu a horolezectvo. Kalkuluje: chcem vyniknúť.
Nech budem chciet vyniknút v hocičom, vyžiada si to čas, trpezlivost a
vytrvalost. Možno niektorý z týchto troch faktorov vyčiarknuť? Žiaľ, nemožno.
To značí, že musím driet. Ale keď už drieť, tak teda nech má výsledok
stopercentný efekt! Nemčina... jednu reč budem potrebovať. Lenže po nemecky
vie pomaly každý: nebudem vynikať nad inými, zasa budem v zástupe. Vyberiem
si však ešte niečo také, v čom budem „expert", vzácny a v budúcnosti
prípadne - práve pre túto vzácnost - dobre zaplatený. Čo taká arabčina...?
Bude nás málo... môžem sa dostať na nejaké obchodné zastupiteľstvo v
zahraničí... potom, po maturite. ZatiaľY bude ohromné, ked budem ľahostajne
odpovedaf tomu fúzatému pri vanilkovej zmrzline: ... aké viem reči? No...
arabsky. Páni, tomu zmrznú mandle! To bude povest, teší sa Štučka, a zapíše
sa ešte aj do horozeleckého kurzu. Psychologický efekt tohto činu je okamžitý:
ocitne sa na fotografii v novinách v svedčivom úbore a s lanom pod titulkom
„Mladá premožiteľka štítov". Uznajte sami: opovážil by sa ešte
niekto čo len čviriknút o tenkých nohách?!
KTO SEDÍ V KÚTE... TOHO
NENAJDU
Ako vidíme, Štučka sa na lov mládenca
vyzbrojila nimbom „zaujímavej osobnosti", „dievčata, o ktorom sa
hovorí". Stálo ju to istú námahu a čas. Bolo to potrebné? Existuje
staré české prísiovie: sedávej panenko v koutě, budeš-li hodná, najdou tě.
Štučka sa nazdáva, že ani príslovia nie sú večné. Ak bude dnes sedieť v
kúte, môže dat krk na to, že tam aj ostane. Nikomu predsa nepríde na um, že
sedí v kúte preto, lebo je „hodná"! Každý normálny človek si
pomyslí len jedno: sedí v kúte, lebo je nemožná. So skromnostou nikam nezájdeš,
povie si Štučka. Ak chcem mat väčšie šance ako moje kamarátky, musím byt
lepšia, odlišovat sa musím vyniknút. Ale to nestačí. Musím byt nielen lepšia,
ale musím dat na známost, že som lepšia!
MUŽ ZVANÝ SVALOVEC
Ak sa Štučkine spolužiačky za ten čas
zaoberali problémom „chodit či nechodit a s kým", Štučka sa len
naoko venovala niečomu inému: v skutočnosti pracovala „na tej istej
roli", lenže rafinovanejšie. Prudko zvyšovala svoju cenu, aby vystupňovala
záujem. Teraz sa o ňu budú zaujímat tí „naj=naj" mládenci: stala sa
pre nich prestížnou partnerkou. Vytvorila si výhodnú situáciu:
a) má predpoklady, aby obstála popri tom „najskvelejšom"
mladíkovi b) nemusí sa unúvat ho hladat; urobila sa dost známou, aby on
hladal ju.
Ten najskvelejší mladík. Čo si pod tým Štučka
predstavuje? Prirodzene, že hrdinu ako ystrihnutého z filmového plátna. Má
šestnást, hodnotí mládencov predovšetkým na plavárni; to je jej aréna.
Plavárenské hodnoty sú teda v popredí; chlapec musí byť „väzba",
to po prvé. Po druhé musí byt športovec. Po tretie musí mat nonšalantné
vystupovanie. Po štvrté, dievčatá sa za ním musia obzerat, ale on s nimi
zaobchádza zvysoka... S tými ostatnými, pochopitelne. Štučka bude tá, čo
ho skrotí - aspoň tak si to ona predstavu je. Ak máme už dvadsat,
neusmievajme sa nad vyššie popísaným hrdinom: ideál každej generácie šestnástročných
je presne takýto, opakuje sa ako osýpky. Ako prekoná Štučka túto detskú
chorobu? Na rozdiel od spolužiačok, ktoré sa síce za takýmto mládencom na
plavárni obzerajú, ale nie vždy ho dostanú, Štučka ho dostane temer
naisto. Už len preto, lebo sa za ním neobzerá, ale postará sa, aby sa
obzeral on. Má ho vyhliadnutého už dávno. Vytrúbi v duchu poľovačku, a
potom sa už pousiluje, aby sa jej korist cítila vítazným lovcom, a ona,
lovkyňa, koristou. V tom okamihu sa začína Štučkino obdobie trikov.
AKO ULOVIŤ SVALOVCA
Ked lovíme svalovca, prvým trikom je rozšíriť
efektnú povesť, skôr ako sa jej majiteľ objaví. Ako skúsený konferencier
pozdvihne vždy významne hlas, ked' vyslovuje meno účinkujúceho, ktorého uvádza,
a vyvolá tým bezpečne potlesk. tak si aj Štučka zaranžuje atmosféru
svojho vstupu na scénu. Ak nemá nikoho známeho v Svalovcovej parte, kto by
jej zahral onoho konferenciera a rozšíril o nej, že je horolezkyňa a arabčinárka,
postará sa o reklamu sama - pravda, podľa svojich a Svalovcových detských
predstáv o „zaujímavosti": verbuje chlapcov nonšalantne do vysokohorského
kurzu, pričom najmä Svalovcovi zvysoka vraví „no neviem, neviem, či ste na
to súci, to chce silu a nervy"; hľadá v Svalovcovej parte niekoho, kto
by jej vedel zohnať úzkoprofilovú súčast horolezeckého výstroja, čím dá
jasne najavo, čím sa zaoberá, alebo z rovnakých príčin hlasno zháňa
rozpredanú učebnicu arabčiny. Rozhodne vyrukuje s niečím, čo upozorní na
jej poznatky, tvári sa, že je dotyčným športom či poznatkami taká zaujatá,
že nemá veľmi čas na nič iné. Ak pritom nedbanlivo ohodnotí Svalovcove
bicepsy hlasom plným pohŕdania, je takmer isté, že sa Svalovec do kurzu
prihlási, „aby tej hlupani ukázal, kto je" - a teda na seba obrátil
pozornosť, ktorú mu tak urážlivo odoprela. Tým je realizovaný aj ďalší
trik - zabezpečiť si pravidelné stretnutie bez dohovorenia. Pravidelný spoločenský
styk prináša so sebou nenásilné bĺižšie zoznámenie a možnosť dalšieho
zblíženia. Trikom číslo tri je takzvaná teória vzácnosti. V styku so
Svalovcom sa Štučka postará, aby robila dojem, že s ňou a jej časom nemožno
priveľmi disponovat. Ludove sa tomu vraví „nie som na klinci, aby si ma
mohol kedykolvek zvesiť" Odprevádzanie z kurzu alebo z ihriska Štučka
nepreťahuje časove tak dlho, kým situácia nevyhnutne dospeje k bodu nudy.
Naopak, čas strávený so Svalovcom odmeriava tak, aby mohla v okamihu najlepšej
zábavy vyhlásit zrazu „ved som už mala byť pol hodiny doma!" Týmto
trikom sa má dosiahnut, aby Svalovec z každého stretnutia odchádzal s
pocitom neúplnosti, nerád a s vierou, že by ho bol býval rád ešte predlžil,
že sa ohromne zabával a že možnosti dalšej zábavy by boli iste nevyčerpateľné.
S takýmto pocitom celkom inakšie očakáva dalšiu schôdzku: vopred si ju
idealizuje. Štvrtým trikom je nezávislosť. Šfučka sa zásadne tvári, že
Svalovec jej je síce sympatický, ale zasa nejako smrteľne jej na ňom nezáleží;
dá si pozor, aby si nezačal namýšľať. že sa stáva jeho poslušnou otrokyňou,
s ktorou si môže robiť, čo chce, a že je do neho na smrť zalúbená. Vo
chvíli, ked by Svalovec pocítil, že sa Štučka o neho trasie, celkom iste by
ušiel - je mladý, čo by sa „viazal". Štučka usúdi, že radšej nech
si Svalovec chce pripútat ju ako ona jeho. Tomu napomáha ďalší trik, veľmi
staromódny, ale napodiv ešte vždy účinný, zvaný „štipka záhadnosti".
Napoleon raz povedal, že „nuda nastáva, ked' sa všetko povedalo."
Štučka cíti, že by urobila čhybu, ak by
sa neprestajne usilovala o „vyjasňovanie situácie": Lúbiš ma? Dokedy?
Budeme spolu chodit? Budeme sa stretávai: dva razy, či tri razy do týždňa?
Nebudeš behať za inými dievčatami? Tak ty to nemôžeš sľúbiť?!? Musíš
mi to sľúbíť! Ináč s tebou nebudem chodiť! Ty musíš dodržiavať to, a
ja zas ono. Vyjasníme si, ako to medzi nami je! Kontrolné otázky, vyjasňovanie,
klasifikovanie, definovanie. Ničomu sa nedáva voľný priebeh, všetko sa
usmerňuje, bez spontánnosti. Nie, takto nie. Omnia sponte fiuant, absit
violentia rebus, vraví krásne latinské príslovie: nech všetko plynie
prirodzene, veciam nie je vlastné násilie. Tobôž citom, vzťahom. Niektoré
dokonca v prudkom svetle reflektorov hynú. Tak ako rastliny, možno aj vzťahy
pestovať iba v určitom čase: majú svoje fázy klíčenia, rastu, kvetu,
plodu a - zániku, pochopiteľne. Rýchlenie vzťahov znamená urýchliť okamih
ich zániku a každý, kto si uvedomuje, že všetko má koniec, sa usiluje aspoň
predlžit začiatok, teda fázu neujasnenosti, „štípku záhadnosti",
pomalých náznakov klíčenia. To večné „a teraz mi povedz, ako to vlastne
s nami je", zaručene otrávi každý vztah, lebo je to presne ono
napoleonovské „povedalo sa všetko". Ved' keď sa povie všetko, čo ďalej?
Štučka sa snaží, aby bolo stále „niečo dalej." Preto nevraví všetko
ani o svojom živote, ani o svojich citoch. Vraví nielen áno a nie, ale aj
neviem, alebo nie som si istá. Slovom, nie je u nej všetko „ako na
dlani". A tak Svalovca vedie, aby ho zaujímalo stále sa dozvedal o Štučke
viac, aby si chce objasniť, „ako to s ňou vlastne je". Nie jednorazové
a definitívne, ale postupné odhaľovanie osobnosti dáva vztahu dynamiku a
pocit vývinu udalostí, pocit, že sa deje niečo nové, že stretnutie nie je
nikdy rovnaké. Šiesty trik je obranný a týka sa najháklivejšieho problému
mladého dievčaia: ako sa správať v erotickej sfére? Kde je miera, ktorú
treba zachovávať? Kde je hranica, ktorú neslobodno prekročit? Aké
stanovisko zaujat? Štučka sa nazdáva, že dnes už nemožno vystačiť s
biblickým áno-áno, nie-nie. Život sa nepomestí do šablóny ani totálnej
sexuálnej abstinencie, ale ani totálnej bezhraničnosti. Javí sa podstatne
zložitejší, ako sa javil našim predkom, ale o to je situácia dnešných ľudí
ťažšia: musia sa rozhodovai sami na vlastnú zodpovednosť. Štučka uplatňuje
teóriu vzácnosti aj v tejto oblasti. Vie, že dostupný tovar je lacný tovar,
preto sa rozhodne povedať Svalovcovi „áno" iba po dlhšom čase a rozmýšľaní.
Rozmýšľanie sa týka najmä troch hlavných kritérií, podľa ktorých sa Štučka
rozhoduje:
1. je zvolený partner na takej úrovni, že
neuškodí mojej prestíži a môjmu vlastnému pocitu dôstojnosti? 2. záleží
mu na mne dostatočne? 3. záleží mi na ňom dostatočne?
Ako vieme, Štučkinou snahou je mat na spoločenskej
burze čo najvyšší kurz. Ak je teraz v móde dostupnost, zvyšuje Štučka
svoju cenu tým, že jej kladie prekážky a vytvorí tým o sebe fámu ako o
„vzácnej trofeji". Tuší, že Najnákovi, akého si želá, sa priveľa
dievčat núka, takže ho logicky môže zaujať iba taká, ktorá to robiť
nebude. Vyčká teda pokojne na pravý okamih.
Tu sa však začína nová etapa, veľmí chúlostivá.
Ked Šťučka sledovala „prípady" svojich kamarátok, prišla na smutný
fakt, že ak jestvuje emancipácia pred zákonom, zdaleka ešte nejestvuje v
tom, čo obecne nazývame povedomím; a najmä nie v oblasti erotiky. Základná
ľudská situácia, vo filozofii nazývaná „pán a otrok", sa v erotike
v podobe schémy víťaz - porazený premieta dodnes jednoznačne tak, že vítazom
je vždy muž, porazeným žena. Erotika sa chápe ako boj, dobývanie a premoženie,
nie ako obojstranné rozhodnutie - aj vtedy, ked sa rozhodnutie uskutoční. Avšak
toto rozhodnutie sa kvituje len v povrchovom civilizačnom „nátere"
osobnosti: prebiehajúci vztah ním ešte nie je ním ovplyvnený, ešte vždy v
ňom prežívajú psychologické atavizmy, modely vzťahov, stáročiami fixované
a prenášané. Ak aj dospelý kultúrny muž potlačí v sebe psychózu
dobyvateľa po dobytí, t. j. nutkanie overiť si moc pána nad otrokom, mladý
chlapec nie je často dosť zrelý, aby v sebe potlačil príliv jasavej
krutosti, ktorý v ňom stúpa. Naopak, pretože si nie je istý sám sebou,
pretože sotva vyrástol z pubertálnych pochýb o vlastnej hodnote, je mu táto
núkajúca sa psychická krutosť vítanou kompenzáciou komplexu menejcennosti.
Najbanálnejším prejavom tejto krutosti je pohŕdanie. Šťučka sa proti
tejto možnosti obrní zdôrazňovaním slobody svojich rozhodnutí: správa sa
zásadne tak, aby bolo jasné, že nesplňa želania nikoho iného ako svoje
vlastné. Ak sa partnerovo želanie zhoduje s jej vlastným, tym lepšie.
Partner ju však nemôže za nijakých okolností trápit: zdôrazní mu včas,
že sa s ním stretáva, kým je príjemný, a že ju nič nenúti sa s ním
stretávať, ked' príjemným prestane byť. Tak sa v Šťučkinom poňatí „cool-sex",
čiže chladný sex, v ktorom sa nezdôrazňujú city, ale iba potreba
sexuality, stáva obranou proti možnému útoku, obranou proti poníženiu: za
potrebu citov sa, nevedno prečo, mnohí z mladej generácie hanbia, za potrebu
rozkoše nie. Štučkin „obranný val" proti partnerovi, aby ju neovládol,
postavený z niekoPkých základných a viacerých drobnych trikov, je však účinný,
iba ak zachová jedinú, ale najdôležitejšiu podmienku: jeho tmelom musí byt
chladnokrvnost.
A ČO LASKA?
Triky?! A čo láska?! Ako to, že tu ešte
nepadlo slovo láska? Športovec, väzba, prestíž... a kde sú city?! Ved ja
ho ľúbim, odpovie vám Štučka. Myslí to iste úprimne: Štučka sa vždy
pousiluje o to, aby ľúbila práve toho, koho potrebuje ľúbiť. Jednou z jej
podstatných vlastností je, že vie, čo znie paradoxne chladnokrvne regulovať
svoje city. Nepripisujme jej preto nijaké zvláštne zásluhy a najmä jej nezávidme:
ak sa Štučke darí to, čo sa väčšine ľudí nepodarí po celý život,
nepripisujme to jej železnej vôli a obyčajnému sebaovládaniu - vdačí za
to iba svojej emocionálnej menejcennosti. Štučka je celou svojou bytostnou
podstatou egoista, a ako každý egoista vyčerpáva takmer všetky svoje citové
fondy na sebalásku. Na lásku k druhému jej ostane tak málo. že toto málo
ľahko ovládne a zreguluje. Jej postoj k láske je určovaný ohľadom nie na
vnútorné, ale na vonkajšie okolnosti, ktoré tento cit sprevádzajú. Láska
nie je pre Štučku záležitostou citovou: je pre ňu záležitostou spoločenskou.
Videli sme, že v období party sa chladnokrvne rozhodla, že si nájde chlapca,
ktorý bude „najnaj". Teda nie láska, ale prestíž: chlapec má byť
totiž najnaj nielen z hladiska a podla kritérií Štučkiných, ale najmä a
predovšetkým podla panujúcich kritérií v jej okolí, teda krítérií spoločenských:
musí to byť ideál ostatných dievčat, musí to byt niekto, o kom „všetci"
hovoria, že je „skvelý." Štučke totiž - hoci si to ešte ani
neuvedomuje - nejde ani tak o vztah k nejakému chlapcovi, ale skôr o to, ako
sa tento vztah bude javit okoliu; či týmto vzťahom ona Štučka, získa,
alebo stratí na cene, ako bude vedla toho či onoho chlapca „vyzerať".
Je to pre Štučku veľmi dôležité, lebo si uvedomuje, že chlapec, ktorého
si takto vybrala, nebude jej manželom ; bude iba pútačom, ktorý má demonštrovaf
jej burzový kurz.
VYDAŤ SA, NEVYDAŤ SA
Áno, Štučka sa napodiv za svojho Svalovca
vydať nemieni. Svalovec má v jej živote funkciu, obmedzenú v čase i v
priestore. Prečo? Nie je azda tým najlepším, o čom Štučkine kamarátky
len snívajú? Čo ešte Štučka, preboha, chce? Ale áno, je spokojná so svojím
Svalovcom - ako mládencom. Ale manžel - Na rozdiel od svojich kamarátok, ktoré
kladú prirodzené znamienko rovnosti medzi po- jem milého a manžela, Šťučka
to nerobí. Štučka naopak inštinktívne rozlišuje tieto dva pojmy ako spolu
nesúvisiace, ba takmer protichodné. Jej lásky do dvadsiatky - to je jedna
vec. Manželstvo po dvadsiatke - druhá. K takémuto rozlišovaniu ju vedie jej
vrodená schopnosť pozorovať a najmä vyvodzovat z pozorovaného závery. Štučka
si všíma manželstvá okolo seba, všíma si vydaté ženy, počúva mamine
priatelky, sleduje životné príbehy a sleduje literatúru. Čoskoro zistí, že
mnohé z jej nedočkavých kamarátok, ktoré sa vydali za svojich Svalovcov, sa
rozvádzajú, lebo Svalovec „nesplnil ich očakávania".
- Ved' je pekný? - vraví Štučka. - A čo z
toho?! - vzblkla rozvádzajúca sa kamarátka. - Čo z toho mám, že sa na neho
celý deň pozerám, keá prstom nepohne, aby mi pomohol v domácnosti? - Všetkým
dievčatám sa páčil! - pokračuje Štučka. - A páči! Doparoma! Kto to má
vydržať?! A kto ho má vartovať? - Každý ti ho závidel! - Každej
doprajem, nech s ním len skúsi žit! - Je taký populárny! - A potom ešte
namyslenejší! - A očarujúci - - V spoločnosti. Doma sa premení na tyrana,
ktorému mám byť vdačná za každý úsmev.
Pozrimeže, pomyslí si Štučka. Tak teda ideálny
plavárenský a korzový partner v manželstve zlyhal. Pozor. Pozor na kritériá.
Do manželstva si treba asi vyberať podla iných pravidiel. Od skúsenej tetky,
ktorá chodí k mame na kávu, Štučka počúva: - To bola moja prvá láska,
ale ktože si berie prvú lásku... Manželstvo je niečo celkom iné. Hoci má
tetka šestdesiatku na napodiv sa jej výrok zhoduje s tým, čo vidí Štučka
okolo seba. Rané manželstvá jej spolužiačok, ktoré sa povydávali za svoje
prve lásky, poväčšine zlyhali. Štučka po dlhšom rozmýšľaní pochopí,
v čom je príčina: ak si dievča vezme chlapca v osemnástich rokoch, berie si
takého, aký vyhovuje jej osemnástročnému vkusu. Lenže vkus v osemnástich
nie je zrejme ešte ustálený; naopak, prudko sa vyvíja a v dvadsiatich
piatich je už tak daleko, že sa pýta: tohto som si zobrala? Čo som na ňom,
pánabeka, mohla vidieť ?! Takisto Štučka vidí, že chlapec, ktorý si vzal
v dvadsiatich „bohovskú kočku", v dvadsiatich piatich s údivom zistuje,
že bohovská kočka vôbec nie je to, čo do života potrebuje, ale že by skôr
potreboval možno nie takú bohovskú, ale zato inteligentnú ženu, ktorá by
mu pomáhala žiť. U obidvoch sa objaví myšlienka na rozvod, ale je neskoro:
krik z detskej izby to pripomenie viac ako dôrazne.
- Načo som sa vydala taká mladá, - zveruje
sa Štučke spolužiačka, zlostne tisnúca kočík, - bola som hlúpa! - Tebe
je sveta žit, - ozelenie dalšia pri pohľade na Šfučkin nový kostým, - si
slobodná, môžeš sa obliekat... Štuka zapne svoju mozgovú kalkulačku a rýchlo
si preráta výhody a nevýhody svojho postavenia.
Usúdi, že:
Kladmi stavu slobodného sú v tejto chvíli pre ňu: a) výhodné finančné
pomery - (rodičia) b) voľný pohyb a väčšie časové dispozície c) možnosť
hľadať vhodnejšieho partnera, ako sú tí, čo by boli momentálne poruke, a
podľa zrelších kritérií d) možnosť cestovat, obliekať sa, pružnosť životného
štýlu, nezávislosť
Kladmi stavu vydatého by na druhej strane
boli: a) koniec napätého úsilia pri hľadaní partnera b) životná stabilizácia
a zakotvenie, úctyhodný štatút vydatej c) deti
Ešte niečo...? Zatiaľ nič viac, povie si
Štuka. Životné zakotvenie, úcta, postavenie... dobre. Prečo nie? Ale prečo
už teraz? Vydaj, isteže. Ale ten môže počkat - pretože klady slobodného
života nie sú na zahodenie, najmä ak uvážime, že ich možno užívať oveľa
kratšie ako výhody stavu vydatého. Byť vydatá, to si užijem nekonečné
roky. Byť slobodná... to si môžem užiť iba krátko. A pretože je to stav
zaujímavejší a svojím spôsobom výhodnejší, prečo si to „krásno"
trocha nepredlžiť? Obidve situácie majú svoje klady, a Štučka si, ako
vieme, nijaké klady nikdy a nikde nechce dať ujsť. Užíva teda stav slobodný
tak dlho, kým sa jej to vidí dobré a kým si ponad hlavu svojho Svalovca -
nevyhliadne niekoho, kto sa jej vidí primeraný do manželstva.
|